Tankar

Publicerat: 2010-09-13 Kl: 22:59:57 | I kategori: Allmänt


Det här är ju min blogg och här skriver jag mina tankar och funderingar. DETTA ÄR BARA MINA TANKAR, INTE KRITIK TILL NÅGON! Bittra människor undanbedes vänligt men bestämt!

Jag läser rätt många bloggar och jag vet inte,(detta är INTE personligt mot någon) men jag tycker att många föräldrar börjar festa direkt efter man har fött..Vissa "hittar på" anledningar att sluta amma sen dagen efter står dom aprak på krogen. På något vänster, känner jag att om det är det man VILL, då kanske man inte var redo att skaffa barn? Då kanske man inte var klar med sitt ungdoms liv?
Även folk som börja jobba tidigt.. Jag började extrajobba när William var ca 4(7mån), månader ett pass på 4-5 h i veckan, men fyfan vad jag ångrar det idag. För tiden kommer ALDRIG tillbaka, jobbet står kvar. (Men det finns ju dom som absolut måste ha pengar just då och nu till något speciellt). Vill man inte vara hemma och njuta? Just nu känner jag att jag skulle kunna kläcka ur mig 20 ungar och bara vara hemma och mysa hela dagarna. MEN rastlös blir man absolut men gud vad skönt det är att dra sig heeela förmiddagen, mysa framför tvn, bygga lego, tågbana o pussel med William. Är jag ute och snurrar eller super folk ALLDELES för mycket och alldeles FÖR tidigt?? Jag tycker ABSOLUT att man ska festa/umgås med vänner/bio/roa sig, annars fungerar man inte som en bra mamma. Men varje helg? Tillomed varannan tycker jag är på tok för mycket.
Mycket kanske handlar om att jag inte känner att jag "tog vara" på tiden riktigt när William var liten, man njuter på ett helt annat sätt med nr 2. Mindre oro, mindre stress, mindre PRESS framför allt. Även fast det inte existerar att ligga i sängen och bara kolla och njuta av sin bebis nu med nummer 2. Förstår ni mig fler barnsmammor???:)

Jag säger ofta "När jag slutar amma ska jag ut och FESTA!!" Men det beror nog på att jag känner mig låst, men när jag väl kommer kunna röra mig som jag vill så kommer det inte vara intressant. Hmm.. klurigt det dära!


-

Detta är inte menat som försvar, såg när jag läste igenom det, att det kan verka som ett försvar ;) Men vill bara ta allt på en gång när jag väl skriver, haha)


Anledningen till att jag trappar ner amningen nu är dels för att Thelise börjar blir stor nu och har fått det "viktigaste" och just för att jag känner mig låst. Och jag har rådfrågat MÅNGA olika personer, fortsätter man amma efter ca 6 månader så blir barnet ännu mer beroende, även fast små barn är lika beroende så blir dom medveten och då sägs det vara mycket svårare att sluta. Vid ca 8 månaders ålder kommer också denna seperations ångesten mm.. Jag ska ju börja plugga i januari och funderar på att jobba när Danne ska vara pappaledig. Så länge jag ammar kan han INTE vara hemma med barnen.

  Jag vill kunna åka till himlabadet med William, kunna göra saker ENSAM med William. Bara han och jag, som det var förr.. (inkl danne). Jag tror William saknar det.. väldigt mycket. Och jag kan komma iväg, max två timmar sen är det hem igen.. Men nu när flaskan går över förväntan BRA så börjar jag "ångra" mig lite, jag kommer ju bara amma henne en gång i livet?? :( Ooh så svårt det är. Men när jag tänker på vikten känner jag att jag vill sluta också.. Äh det löser sig!

Detta var babbel babbel men så blir det ibland :)


IDAG har jag+Thelise, Ante och Marcus varit en sväng på stan för att uträtta lite ärenden. William ville inte följa med för han ville vara med mommen, och det fick han! Sen bjöd danne på lunch på charm, bakad potatis och skagenröra. MUMS!
Efter stan åkte jag hem till mamma där vi käkade middag, träffade även på Sandra och Emma o fick pussa mitt lilla fadderbarn. HON är så söööt så man vill kasta in hon i väggen eller hoppa på hon! GooosHaylee!

Vi promenerade hem och lekte lite Fångarna på fortet, eller rättare sagt William lekte det. Jag hejade på och räknade tiden, Angelica fick vara dvärjen. Skit bra vart det!


-


Nu hoppar vi till dagis. Jag pratade med dom förra veckan och fick dela Williams 15 timmar på två dagar just för att jag ser ingen anledning att gå 3 timmar per dag, då får han hellre vara hemma. Men tanke på hur mycket "bråk" pga av han trotts just nu så känner vi att det inte behövs bråkas om dagis heller, för vi kommer ju alltid och stör. Men får han gå två dagar mellan 8-15.30 kommer han hinna allt och få ut allt av dagen. Har även valt dagen dom har för uteaktiviteter, alltså utanför dagis.
Det negativa med att ha två dagar är att det kan gå så lång tid imellan så han inte VILL gå till dagis sen(vilket aldrig skulle hända med W), men vi kom överrens om två veckor på prov och se sen hur det fungerade :) Vilket betyder att vi måste gå hemifrån ca 20 i 8 på morronen och då kommer vi alla tre att gå i sömnen, men som tur är tar danne onsdag så jag slipper då. Gulle dig!

Imorron är det babysång igen, kändes som jag var där igår. Ännu ett tecken på att tiden går FÖR fort :( Det ska bli skit kul :D Hoppas Line inte blir lika "rädd" för mig, jag vill ju gosas med na!! Men Emma och Haylee ska med och dom får jag ju pussas på =D haha

GODNATT!


Kommentarer
Postat av: Fia

Känner igen ångesten med amningen..just det där "tänk om jag aldrig kommer att amma igen". Jag ammade tills lillan va ca 7mån (inte helamma) Men ett problem vi hade var att hon skulle amma ca 2ggr på natten. När jag bestämde mig för att sluta så började även hon att sova hela nätterna SKÖNT! :) Och det där med att festa håller jag med om. Jag kan gå ut varje helg OM JAG VILL :) Men det vill man ju inte :)

2010-09-14 @ 08:14:24
Postat av: Anna Lindström

Jag harmånga ggr tänkt och tyckt precis som du skriver ang detta med festade nyblivna mammor.

I min värld är man inte mogen då.



Har man en liten bebis, då vill man inte ut och supa arslet av sig. Då vill man ju ta vara på varje minut!

2010-09-14 @ 15:47:18
URL: http://annamariejosephine.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller med dig!! Ofta är det också ensamstående som är ute och ränner för dom minsann måste få lite ensamtid, som du säger, varannan helg ibland varje, tycker jag! Nej inga barn för dessa människor!



Det där med jobb håller jag inte riktigt med om. Då många behöver extra pengar. Så får timmar det är.

2010-09-14 @ 21:34:50
Postat av: amanda

Nu säger jag: Du är en sååå bra mamma. Jag känner ju dig så väl så jag kan säga rakt av att jag verkligen tkr att du förtjänar att komma ut och ha roligt någon kväll :) DU FÖRTJÄNAR DET! Puss på diiiiig

2010-09-15 @ 01:31:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0