Fasad bakom krediter

Publicerat: 2012-05-10 Kl: 18:10:19 | I kategori: Allmänt


Jag funderade på en sak när jag låg och tittade på lyxfällan härom dagen. Det är så många som lider av ekonomiska problem, alltså stora problem men i det tysta. Bakom alla nya feta bilar, flotta hus, märkeskläder, nyaste mobilerna etc är det till 80% belånade pengar. Massa strunt krediter, lån mm men man tänker ju inte riktigt så..
Oftast tänker man "oj den måste tjäna mycket pengar som kan köpa allt de där" men det finns ju knappt en vuxen människa som inte har ett lån. På bilen, lägenheten, huset mm. Jaja lite onödiga tankar! Man ska fan inte dra på sig lån och speciellt inte krediter, det man står och betalar är ju bara ränta!

Nu har barnen intagit föda och ska hoppa i duschen. De ska sova i tid för vi ska upp tidigt imorgon och jag ska se på dokumentären "unga mammor" på trean kl 20.00, får icke glömma det!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller me. Sjukt vad folk tar påsig krediter. Men lån till bil,hus det e viktiga saker ändå. Där går gränsen för just mej. Vissa har saker i lägenheten på kredit,man äger inte ens grejerna.

2012-05-10 @ 18:52:59
Postat av: Jannike

de flesta som bor i sitt eget hus "äger inte huset" det är banken.. är så less på alla som sryter om allt.

Jag äger iaf allt jag äger å har, det är jag stolt över. Förstår inte det med att ha mer vara bäst, jag har lite å är bäst för min dotter å sambo. Det duger för mig.



Evelina du är Guld värld! :)



Kram

2012-05-10 @ 21:01:54
Postat av: Cissi :)

Dem som har lån har iaf råd/möjlighet till att ta lån. Inte alla som kan och får det. Allra minst som ensamstående på lån i dagsläget. Hus och billån är "vanliga" och oftast nödvändiga lån (om man köper bil för över 100.000kr). Att man köper saker på kredit betyder inte heller att man inte betalar tillbaka snabbt på 1-2 månader (om man köper ny soffa eller dylikt). Men jag kan hålla med om att många nog tar på sig massvis med krediter utan att sköta betalningen av dessa. Det är trist. Förstår inte ens HUR det är möjligt att kanna dra på sig så många olika krediter (som man kan se i programmet). Jag betalar mina saker för de pengar jag har och tycker att de känns bra att jag kan och klarar av det. Stå evigt skyldig kan aldrig vara kul men många kanske inte ser det så. Förns de väl hamnat långt ner i kredit -och låneträsket :/

2012-05-11 @ 21:20:51
Postat av: Evelina

Jag tkr det är bra med krediter då man kan avbet på några ggr. Det jag menar med inlägget är dem som lever på kredit! Hus och billån är ett måste så klart men resten. Kan inte ensamstående få lån menar du?:) har man jobb är det väl precis som om man är två.

2012-05-12 @ 12:16:44
Postat av: cissi

Det är såklart inte lika enkelt att få lån ensam. Ibland kan även sambopar ha svårt att få huslån tillsammans tex. Beror helt på vad för summor man pratar om, eventuella tidigare lån å var huset ligger tex (vad som finns i säkerhet m.m). Lättare att få högre lån i stan än ute på landet.



Vad jag menade med att det kan vara svårt som ensamstående att få tex lån i dagsläget så syftade jag på att man ju måste lägga en större handpenning. 15% är det tror jag. Om vi pratar huslån. Inte lika lätt att spara ihop den summan själv. Å sen ska ju lånet godkännas oxå. Bara för att man har jobb så betyder det inte att man kan gå å köpa bil för 200.000 och en 1,5miljoners villa. På egen hand. Ofta vill dem att två står på papperet. Beror ju såklart helt på inkomst oxå. Tjänar man mer än 19 rent i månaden så kanske det är enklare. Där slutar mina erfarenheter ;) Har förresten inga direkta erfarenheter av lån. Har bara HAFT ett billån. Å och ett huslån. Å på huset var vi 2. De eju några år sedan nu. Gu va hattigt ja skriver :)

2012-05-14 @ 13:00:55
Postat av: Evelina

Ja då förstår jag hur du menar!:)

2012-05-16 @ 12:16:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0